Afgelopen week was ik even bij het Naardermeer. Vanuit Almere sta je in twintig minuten op de parkeerplaats bij Gasterij Stadzigt (hier wordt elke zondagochtend Vroege Vogels Radio opgenomen). Het is een hele mooie plek, waar je heerlijk kunt lunchen en waar je mooi kunt wandelen. Eerst passeer je een hek, daarna loop je begeleid door rietorchissen links en rechts richting een bosrand, en verder kom je niet. Want die bosrand zit tjokvol met zweefvliegen waar je het bestaan niet van vermoedde – nou ja, jullie wel natuurlijk, maar ik was blij verrast met een aantal nieuwe typische veensoorten.
Dus ik maar heen en weer schuifelen langs die bosrand. Op meerdere plekken zag ik donkere veenzweefvlieg, veenglimmer en groen doflijfje. Dat bedoel ik. Die bosrand hield maar niet op, dus op een gegeven moment gaf ik me gewonnen en strompelde ik moegestreden maar voldaan naar de gasterij waar ik genoot van een heerlijke lunch. Binnenkort nog maar eens terug.