Mijn nieuwe boek ligt vanaf nu in de winkel: Vanavond (18 januari) is de boekpresentatie bij boekhandel Stumpel.

Vanmiddag werd er een doos met een aantal exemplaren thuisbezorgd en kon ik eindelijk het boek vasthouden, ruiken, omdraaien, nog een keer omdraaien, doorbladeren van voor naar achter en terug. Inmiddels ken ik elke bladzijde wel uit mijn hoofd, zo vaak ben ik door de tekst gegaan, maar het is toch wel een magisch moment om het boek in handen te hebben.

Het begon allemaal drie jaar geleden. Iedereen zat dagenlang thuis vanwege lockdowns en ik zat sowieso thuis vanwege gezondheidsproblemen. Chronische vermoeidheid die per jaar langzaamaan erger wordt, ondanks alle onderzoeken en behandelingen die ik volg. Veel kan ik niet meer, maar in de tuin op een stoel zitten, een foto maken, af en toe wat schrijven, dat gaat nog wel. De afgelopen jaren ontdekte ik daardoor het leven in allerlei gedaanten, kleuren en schakeringen. Ik begon stukjes te schrijven en te verzamelen, ik maakte foto’s van vlinders, libellen en kevers die mijn tuin een bezoekje brachten, ik las nieuwsberichten over de biodiversiteit in Nederland die toch vooral een neerwaartse trend laat zien. Minder zweefvliegen, minder vlinders dan ooit, minder bijen, etcetera. Ik wilde mijn eigen overpeinzingen hierover kwijt, ik bleef maar schrijven en schrijven en foto’s maken.

Uiteindelijk is dit alles nogal uit de hand gelopen en ligt Kleine natuur nu op tafel, dankzij KNNV Uitgeverij die mijn ideeën voor een boek meteen omarmde. Het is een soort natuurdagboek geworden: ik beschrijf mijn ervaringen en ontdekkingen in de tuin, en ook wat die tuin me te zeggen heeft, het gaat over planten en dieren, er is feest en euforie, verdriet, ziekte, verval en dood, maar vooral heel veel leven.

Nou ja, genoeg woorden weer, de rest kunnen jullie in het boek lezen. Ben er blij mee.

O ja, toch nog een paar woorden. Het boek is te bestellen op allerlei websites, maar steun vooral de lokale boekhandel! Bij Stumpel in Almere ligt een hele stapel.
Bestellen bij de uitgeverij kan ook: https://knnvuitgeverij.nl/artikel/kleine-natuur.html