Goed, ik stof dus regelmatig de klimop af, amechtig op zoek naar beestjes. Dat werkt nog steeds, ze blijven er maar uit vallen: wantsen, luizen, spinnetjes, springstaartjes, en op een ochtend in januari weer zo’n klein wespje van amper twee millimeter. De vorige was een beroemdheid. Deze ziet er ook eigenaardig uit. Ik opnieuw foto’s maken. Daarna invoeren op waarneming.nl, maar niemand herkent het beestje, noch de herkenningsapp, noch de wespenkenners. Dan maar een mailtje naar een kenner in België. Dat levert wat informatie op. Verder zoeken, ik stuur een mailtje naar een expert in Engeland. Die stuurt dezelfde dag nog een heel verhaal terug. Over DNA, vrouwtjes, mannetjes, lopend onderzoek, er is van alles aan de hand, maar het is in ieder geval een Microterys hortulanus. Dat is mooi, denk ik, de soortnaam is bekend, maar het is een soort die ik niet kan invoeren op waarneming.nl, die blijkbaar nog nooit in Nederland is waargenomen en op naam is gebracht. Ik heb een nieuwe wesp van Nederland ontdekt! Weer mailen, de soortnaam laten toevoegen op waarneming.nl, en dan de waarneming inclusief foto’s invoeren. Hij prijkt nu op mijn lijst, de Microterys hortulanus, als enige van Nederland.

Microterys hortulanus