Ik heb weer eens een opmerkelijke ontdekking gedaan. Voor opmerkelijke ontdekkingen moet je soms opmerkelijke methodes gebruiken. Zo heb ik een methode bedacht om uit te vinden welke dieren overwinteren in de Klimop in de achtertuin. Natuuronderzoekers gebruiken doorgaans een klopscherm of een omgekeerde paraplu die werkt als een soort val. Vervolgens klop je op de takken van een struik of boom en kijk je welke insecten in de paraplu liggen. Ik pak gewoon een dienblad uit de keuken en een stoffer uit de schuur. En zo sta ik dan een tijdje de Klimop af te stoffen. Al mijn buren hebben het inmiddels al gezien, dus ik hou het voor jullie ook maar niet meer geheim.

Gisteren stond ik weer eens de Klimop uit te schudden en af te stoffen. Springstaartjes, muggen, slakken, bladluizen, van alles. Na een paar minuten vond ik een akelig klein wespje (ongeveer twee millimeter groot). Ik maakte een paar foto’s met mijn camera en ook met mijn smartphone inclusief opzetlens. Pas onder zo’n vergrootglas zie je dat het om een mooi beestje gaat: felgroene ogen, een knaloranje lijf en vleugels die zwart-wit geblokt zijn. Vrij snel bedacht ik dat het wel eens zou kunnen gaan om de mini-wesp die vorig jaar op slag beroemd werd. Hij haalde o.a. het RTL Nieuws en Vroege Vogels Radio, omdat Luc Hoogenstein het eerste exemplaar van deze soort vond in Nederland. Een nieuwe wesp voor Nederland, nooit eerder ontdekt. Zijn methode: de Klimop in zijn tuin uitschudden met daaronder een lege pizzadoos.

Mijn achtertuin is nu de tweede vindplek van Nederland van deze mini-wesp, die luistert naar de naam Microterys seyon. Gisteravond werd vrij snel bevestigd dat het beestje op mijn foto inderdaad deze naam draagt. (Heb nog even gevraagd waaraan ik dat nou precies kon zien, want een andere soort lijkt er sprekend op. Antwoord: “de vuilwitte onderkant van de antennes in combinatie met de zilveren beharing op tibia 2”). Hoera, een zeldzame en tevens beroemde soort in mijn tuin!

Ik vermoed overigens dat deze soort momenteel op heel veel plekken in Nederland geniet van een welverdiende winterslaap. Punt is dat er maar heel weinig fanatiekelingen naast staan met pizzadozen, stoffers, dienbladen, paraplu’s of ander ‘onderzoeksmateriaal’. En dat is maar goed ook, laat het maar een geheimzinnige soort blijven. Hij is er beroemd genoeg voor.